Η αμφισβήτηση των χρεώσεων από τους προμηθευτές, οι όροι των συμβάσεων, η ρήτρα αναπροσαρμογής και η ελλιπής ενημέρωση είναι από τις  κυριότερες αιτίες των παραπόνων στην ΡΑΕ, σύμφωνα με όσα ανέφερε χθες στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας ο Πρόεδρος της Αρχής Θανάσης Δαγούμας.

Τόνισε επίσης ότι από Ιούνιο τα συμβόλαια και τα τιμολόγια θα αλλάξουν ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν αν το τιμολόγιο που έχουν επιλέξει είναι σταθερό, κυμαινόμενο χωρίς όρια ή με όρια και ποια είναι τα όρια αυτά. Στόχος όπως είπε, είναι όταν υπογράφουν ένα συμβόλαιο  να γνωρίζουν ποια είναι η ακραία τιμή ή ποια είναι η τιμή με βάση τελευταίο μήνα και να παίρνουν και εκείνοι το ρίσκο τους.

Παρουσιάζοντας τα επικαιροποιημένα στοιχεία από την πλατφόρμα του MyRae, δήλωσε ότι μόνο η ρήτρα είχε τις πρώτες μέρες του Μάϊου 560 αιτήματα διευκρινίσεων, ωστόσο τα εκατοντάδες παράπονα (1.715) που καταχωρήθηκαν στην κατηγορία «άλλο» στην πλειοψηφία τους σχετίζονται με τους ίδιους λόγους. Ο κ. Δαγούμας ανέφερε ότι από το Ιανουάριο μέχρι σήμερα, ο αριθμός των παραπόνων έχει εκτιναχθεί από 1.363 σε 6.537.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσε χθες ο πρόεδρος της ρυθμιστικής αρχής, το 65% των αιτημάτων αφορούν προμηθευτές, το 7% διαχειριστές, επισημαίνοντας ότι έχουν αυξηθεί τα παράπονα που απευθύνονται συγχρόνως στον πάροχο ενέργειας και τον διαχειριστή του δικτύου (τον ΔΕΔΔΗΕ) και πλέον αποτελούν το 28%.

Από αυτά περίπου 10% αφορά το φυσικό αέριο, το 89% το ηλεκτρικό ρεύμα και 1% συνδυασμό φυσικού αερίου κα ηλεκτρισμού. Ωστόσο το 42% έχει απορρίψει την απάντηση που έλαβε.

Με βάση τον κανονισμό της ΡΑΕ, οι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία να μην αποδεχτούν έως και τρεις φορές την απάντηση που λαμβάνουν από τις εταιρείες ως ανεπαρκή. Στην τρίτη απόρριψη, το αίτημα καταχωρείται οριστικά ως απορριφθέν και ο καταναλωτής μπορεί να προχωρήσει σε καταγγελία στην ΡΑΕ για θέματα αμιγώς ρυθμιστικά όπως π.χ. η παραβίαση κάποιου άρθρου του Κώδικα Προμήθειας, είτε να προσφύγει για διευθέτηση αστικής διαφοράς στα δικαστήρια ή διαμεσολαβητή.

«Έχουμε ήδη προβεί σε κυρώσεις εναντίον των προμηθευτών. Πέντε θα πληρώσουν 3,5 εκατ. για ληξιπρόθεσμες οφειλές και άλλοι 12 είναι σε ακρόαση για οφειλές. Από τον Μάρτιο του 2022 προχωρήσαμε στις θετικές αναφορές και απομειώθηκαν» δήλωσε χθες ο Πρόεδρος της ΡΑΕ.

Σε ό,τι αφορά εκείνους που είναι σε ακρόαση, είπε ότι ελέγχονται για δύο ζητήματα: σχετικά με το αν ενημερώνουν τους καταναλωτές 60 ημέρες πριν αλλαγή της σύμβασης και για ζητήματα διαφάνειας και παραπλάνησης του καταναλωτή για τη ρήτρα αναπροσαρμογής. «Θέλουμε να επιστρέφονται χρήματα στους καταναλωτές. Αν κάποιος δεν ενημέρωσε ορθά με ατομική ειδοποίηση 60 ημέρες πριν θα επιστρέψει τα χρήματα».

Όπως τόνισε ο κ. Δαγούμας, ο κώδικας προμήθειας παραμένει αρμοδιότητα του ΥΠΕΝ και δεν έχει εκχωρηθεί από το 2013 στην ΡΑΕ. Οι προμηθευτές όπως είπε πάνε στα δικαστήρια γιατί θεωρούν πως η ερμηνεία δεν είναι σωστή. «Επιβάλαμε το 2020 πως οι εταιρείες πρέπει να έχουν σταθερά τιμολόγια και οι εταιρείες προσέφυγαν».

Ο Πρόεδρος  ΡΑΕ δήλωσε χθες πως είναι υπό διερεύνηση η θεσμοθέτηση Ενεργειακού Διαμεσολαβητή υπό την αιγίδα της ΡΑΕ, όπου ένας καταναλωτής θα μπορεί (χωρίς κόστος) να προσφύγει για επίλυση διαφοράς. Για να προχωρήσει η εφαρμογή του μέτρου εξετάζονται θέματα όπως το κόστος για τη λειτουργία του Διαμεσολαβητή (και η κάλυψη του), αλλά και η εθελοντική συμμετοχή των Προμηθευτών και Διαχειριστών. Ο κ. Δαγούμας τόνισε πως η ρυθμιστική αρχή δεν έχει αρμοδιότητα για την επίλυση αστικών διαφορών μεταξύ καταναλωτών και Προμηθευτών/Διαχειριστών. Οι πιο πολλές Ρυθμιστικές Αρχές στην Ευρώπη (π.χ. OFGEM, CRE) δεν δέχονται καν παράπονα, αλλά παραπέμπουν στον Συνήγορο του Καταναλωτή.

 

ΠΗΓΗ: kefaloniapress.gr