Το 2024 θα είναι η χρονιά που η κρουαζιέρα στη χώρα μας θα φτάσει και θα ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, ενώ για το 2023 αναμένεται μία σαφής βελτίωση σε σύγκριση με το 2022 και τα δύο προηγούμενα χρόνια όπου η πανδημία σχεδόν μηδένισε τα επιτεύγματα του κλάδου.

Ο επίτιμος πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) Θεόδωρος Κόντες μιλώντας στα «ΝΕΑ» επισημαίνει ότι το 2023 αναμένεται η εικόνα του κλάδου να είναι πολύ βελτιωμένη σε σύγκριση με το 2022 και στην Ελλάδα θα πρέπει να περιμένουμε 3.480 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και 3,3-3,5 εκατομμύρια αφίξεις επιβατών.

Δεδομένης της κατάστασης με την πανδημία και το 2022 ήταν μια σχετικά καλή χρονιά για την κρουαζιέρα, καθώς σταδιακά πραγματοποιήθηκε επανεκκίνηση του κλάδου. Η Ελλάδα βρέθηκε στις πρώτες επιλογές, με τον Πειραιά και άλλους μεγάλους λιμένες (Κέρκυρα, Ηράκλειο κ.λπ.) να εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό πλοίων για απο-επιβίβαση επιβατών (home porting).

Τα αποτελέσματα θα τα έχουμε διαθέσιμα τον Ιανουάριο του 2023, αλλά οι προβλέψεις μας για την Ελλάδα κάνουν λόγο για 3.000 αφίξεις, με 2,6-2,7 εκατομμύρια επιβατοαφίξεις στους ελληνικούς προορισμούς, εκτιμά ο Θεόδωρος Κόντες και συμπληρώνει ότι υπάρχει μια πολύ αξιόλογη βελτίωση, αλλά ακόμη από ό,τι φαίνεται δεν θα έχουμε προσεγγίσει τα νούμερα των επιβατών του έτους 2019.

Οι αφίξεις

Αναλύοντας τις αφίξεις, το κύριο χαρακτηριστικό που προβάλλει είναι η μειωμένη πληρότητα σε επιβάτες, (50%-60%) κυρίως στα mega ships. Αντιθέτως, φαίνεται ότι τα μικρά πλοία και αυτά με χωρητικότητα μέχρι 600-800 επιβάτες, συμπεριλαμβανομένων των expedition luxury cruisers, έχουν ικανοποιητική πληρότητα μέχρι και 95%.

Βέβαια λόγω του μειωμένου αριθμού των επιβατών, αλλά και του τεράστιου ανταγωνισμού στις τιμές που προσφέρονταν σε διάφορα προγράμματα, τα έσοδα για το 2022 αναμένονται να είναι της τάξεως των 350 εκατομμυρίων ευρώ έναντι των 500 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ του έτους 2019.

Περαιτέρω βελτίωση αναμένεται για το έτος 2024 και ελπίζουμε ότι θα είναι η χρονιά αυτή που θα φτάσουμε και ίσως θα ξεπεράσουμε τα αποτελέσματα του έτους 2019, αναφέρει ο Θ. Κόντες.

Ομως και τα επόμενα χρόνια οι προβλέψεις αναφέρουν ότι η κρουαζιέρα έχει λαμπρό μέλλον στην πατρίδα μας και θα συνεχιστεί η περαιτέρω ετήσια αύξησή της σε ποσοστό 6%, αλλά και αύξηση του αριθμού των τουριστών από νέες αγορές, και έτσι θα επανέλθει η κανονικότητα πλήρως.

Νέες τάσεις

Ο ίδιος ξεχωρίζει ορισμένες νέες τάσεις που καταγράφονται όπως οι νέες κατασκευές πλοίων μικρότερης χωρητικότητας και οι μειωμένες παραγγελίες για mega ships.

Η τάση αυτή για μικρότερης χωρητικότητας πλοία είναι πλέον γεγονός με τις νέες κατασκευές να αποδεικνύουν μεγέθη μέχρι και 1.000 επιβάτες.

Οσον αφορά τα τελευταία γεγονότα όπως ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος, αλλά και τα γεωπολιτικά θέματα στην περιοχή μας, ο Θ. Κόντες εκτιμά ότι θα παίξουν τον ρόλο τους στην άμεση μελλοντική εξέλιξη στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο πόλεμος έχει επηρεάσει αρνητικά και έχει δημιουργήσει προβλήματα στον κλάδο, όχι μόνο από τον μειωμένο αριθμό των επιβατών που προσέφεραν, αλλά περισσότερο από τον περιορισμένο αριθμό των πληρωμάτων που εργάζονταν στον κλάδο, δημιουργώντας προβλήματα στη λειτουργία των κρουαζιερόπλοιων, ιδιαίτερα στον ξενοδοχειακό τομέα των πλοίων.

Προβλήματα

Η διετία της πανδημίας, προσθέτει ο συνομιλητής μας, άφησε σοβαρά οικονομικά προβλήματα στις εταιρείες του κλάδου καθώς πολλές αναγκάστηκαν να πουλήσουν τα παλαιότερα πλοία για ανακύκλωση, ενώ μερικές χρεοκόπησαν.

Υπενθυμίζεται ότι το 2019 θεωρήθηκε το έτος-ρεκόρ για τον κλάδο της κρουαζιέρας παγκοσμίως, αλλά ιδιαίτερα για την Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο.

Τα αποτελέσματα του 2019 στην επικράτεια με 3.979 προσεγγίσεις και 5.552.384 επιβατοαφίξεις ήταν πραγματικά εξαιρετικά και οι αρχικές προβλέψεις για την επόμενη χρονιά 2020 ήταν για 4.220 αφίξεις πλοίων και πλέον των 5,8 εκατομμυρίων επιβατοαφίξεων. Ομως η πανδημία Covid-19 η οποία εξελίχθηκε μέσα στο 2020 και εξαπλώθηκε παγκοσμίως με τα γνωστά, φρικτά αποτελέσματα και στον κλάδο της κρουαζιέρας, έφερε την απόλυτη ανατροπή σε παγκόσμιο επίπεδο συμπεριλαμβανομένης και της περιοχής της Ελλάδας.

TA NEA