Νέα αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα προκαλούν τα πρόσφατα lockdowns στην Κίνα –κυρίως αυτό στη Σαγκάη–, με τις επιχειρήσεις πλέον και στην Ελλάδα να μοιάζουν σαν να βρίσκονται ανάμεσα σε συμπληγάδες πέτρες.

Πριν καλά καλά ομαλοποιηθεί η κατάσταση από τις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα που ξεκίνησαν πέρυσι και οφείλονταν στην απότομη επανεκκίνηση της οικονομίας παγκοσμίως, και ενώ από τα τέλη Φεβρουαρίου η κρίση στην Ουκρανία έχει προκαλέσει νέα προβλήματα, τώρα επανέρχονται στο προσκήνιο οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις παραγγελιών από την Κίνα.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ) κ. Βασίλη Κορκίδη, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των παραγγελιών φθάνουν ήδη έως και τις 14 ημέρες, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται το ενδεχόμενο να επιδεινωθεί η κατάσταση εάν διαρκέσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα τα πολύ αυστηρά περιοριστικά μέτρα στην Κίνα. Τα μεγαλύτερα προβλήματα από πλευράς καθυστερήσεων εντοπίζονται, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στην «Κ», στον κλάδο ένδυσης – υπόδησης, καθώς και στον ξενοδοχειακό εξοπλισμό. Αν και για την ώρα δεν τίθεται θέμα ελλείψεων, δεν αποκλείουν να συμβεί κάτι τέτοιο εάν διαρκέσει για πολύ ακόμη το lockdown στη Σαγκάη, με δεδομένο μάλιστα ότι –εξαιτίας των προηγούμενων διαταραχών αλλά και των πολύ μεγάλων ανατιμήσεων που είχαν καταγραφεί ήδη από πέρυσι– τα αποθέματα των περισσότερων επιχειρήσεων είναι χαμηλότερα. Λόγω, δε, της επικείμενης έναρξης της τουριστικής περιόδου, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις παραγγελιών ξενοδοχειακού εξοπλισμού μπορούν να προκαλέσουν αρκετά προβλήματα.

Στη μία εβδομάδα περιορίζονται για την ώρα οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών από μεγάλους προμηθευτές. Σύμφωνα, όμως, με υψηλόβαθμο στέλεχος πολύ μεγάλης αλυσίδας του κλάδου, το οποίο μίλησε στην «Κ», οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις από μικρότερους προμηθευτές είναι μεγαλύτερες και τα προβλήματα οξύτερα.

 

Η διακοπή λειτουργίας μονάδων γνωστών αυτοκινητοβιομηχανιών που βρίσκονται στη Σαγκάη και στις άλλες κινεζικές πόλεις της ευρύτερης περιοχής όπου έχει επιβληθεί lockdown αναμένεται να επιδεινώσει περαιτέρω το πρόβλημα, που ήδη υπάρχει με τις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων. Και αυτό διότι η κατάσταση που προϋπήρχε και οδηγούσε σε καθυστερήσεις 4-12 μηνών στις παραδόσεις παραγγελιών καινούργιων αυτοκινήτων, αντί να βελτιώνεται, χειροτερεύει εκ νέου.

Τα ναύλα για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων δεν έχουν επηρεασθεί ακόμη, όμως κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Βεβαίως, αν και είχε ξεκινήσει μια αργή αποκλιμάκωσή τους, παραμένουν σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα σε σύγκριση με πέρυσι, η οποία τώρα δεν αποκλείεται να ανακοπεί. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του εξειδικευμένου οίκου Drewry’s, ο σύνθετος παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων (World Container Index) διαμορφώθηκε στις 7 Απριλίου στα 8.041,50 δολάρια για το κοντέινερ 40 ποδών, καταγράφοντας μείωση σε σύγκριση με πριν από μία εβδομάδα. Η τιμή αυτή, ωστόσο, είναι υψηλότερη κατά 64% σε σύγκριση με πριν από ένα χρόνο. Επιπλέον καταγράφηκε μια μικρή αύξηση, της τάξης του 2%, μέσα σε μία εβδομάδα στα ναύλα που αφορούν τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από τη Σαγκάη στη Γένοβα, εξέλιξη που δεν αποκλείεται να προμηνύει περαιτέρω αυξήσεις.

Το χειρότερο, βεβαίως, είναι ότι η νέα αυτή διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα έρχεται να προστεθεί στα άλλα πολύ μεγάλα προβλήματα που έχουν προκληθεί στη λειτουργία των επιχειρήσεων, παραγωγικών και εμπορικών, από την αύξηση του ενεργειακού κόστους και του κόστους πρώτων υλών, απόρροια των γεωπολιτικών εξελίξεων.

Ελλείψεις σε κινητά τηλέφωνα και υπολογιστές λόγω προβλημάτων στη Σαγκάη

Εχοντας στραμμένη την προσοχή του στο δράμα της Ουκρανίας και του συνεχιζόμενου πολέμου, ο δυτικός κόσμος κινδυνεύει να ξεχάσει την πανδημία και να αιφνιδιαστεί από μια πρωτοφανή έλλειψη των iPhone και των υπολογιστών της Apple, παρενέργεια του νέου κύματος παραλλαγών της «Ομικρον» που πλήττει την Κίνα. Τη χαριστική βολή στην παραγωγή και αποστολή των εξαρτημάτων αυτών των προϊόντων υψηλής τεχνολογίας αναμένεται να δώσουν τα lockdowns στη Σαγκάη και την Κουνσχάν, δύο πόλεις της ανατολικής Κίνας που αποτελούν κέντρο προμηθευτών των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας. Ιδιαιτέρως η Σαγκάη, η πόλη με το μεγαλύτερο λιμάνι στον κόσμο, την αντίστοιχη διακίνηση αγαθών και τα 25 εκατ. κατοίκους, παραμένει σχεδόν ολοκληρωτικά αποκλεισμένη από την αρχή του μήνα.

Τώρα το νέο κύμα της πανδημίας αναγκάζει τουλάχιστον 30 ταϊβανέζικες εταιρείες τεχνολογίας να αναστείλουν τη λειτουργία τους στο πλαίσιο του lockdown, αλλά ανάμεσά τους συγκαταλέγεται και η Pegatron, που κατασκευάζει εξαρτήματα για τα iPhone και τους υπολογιστές της Apple. Η αναστολή λειτουργίας της Pegatron αποτελεί το τελευταίο πλήγμα στον κολοσσό του λογισμικού, καθώς τους τελευταίους μήνες έχουν προηγηθεί ανάλογες κινήσεις άλλων προμηθευτών της, καθοριστικών στη γραμμή συναρμολόγησης των προϊόντων της. Τον περασμένο μήνα ένας άλλος σημαντικός προμηθευτής της, η Foxconn, ανέστειλε τη λειτουργία του στο κέντρο τεχνολογίας της Σεντζέν, της πόλης που τα τελευταία χρόνια αποκαλείται συχνά Silicon Valley της Κίνας. Χθες ανέστειλε τη λειτουργία της και η Quanta Computer, παρασκευάστρια των Macbook στη Σαγκάη, ενώ από τις αρχές του μήνα έχει διακόψει την παραγωγή η Luxhare Precision Industry, επίσης προμηθεύτρια της Apple στην Κουνσχάν.

Όλες αυτές οι βιομηχανίες παράγουν εξαρτήματα τόσο των κινητών τηλεφώνων όσο και των υπολογιστών, συχνά απολύτως κρίσιμα για το τελικό προϊόν. Είναι γεγονός ότι η πολιτική της λεγόμενης μηδενικής ανοχής στον κορωνοϊό που έχει υιοθετήσει το Πεκίνο έχει ήδη περιορίσει τις προμήθειες καθοριστικών εξαρτημάτων υψηλής τεχνολογίας. Ανάμεσα στα είδη που παρουσιάζουν ανεπάρκεια συγκαταλέγονται και οι κονσόλες ηλεκτρονικών παιχνιδιών, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Πέραν του πλήγματος που επιφέρει στην κινεζική οικονομία αυτή η μείωση των εξαγωγών από την Κίνα προς τον υπόλοιπο κόσμο, παράλληλα επιδεινώνει το έμφραγμα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Δυσχεραίνει, επίσης, το έργο των μεγάλων διεθνών μεταφορικών εταιρειών που αντιμετωπίζουν ανεπάρκεια εμπορευματοκιβωτίων και μεταφορικών πλοίων, με τη συνεπακόλουθη εκτόξευση του κόστους των ναύλων.

Ορισμένες βιομηχανίες ηλεκτρονικών αδυνατούν ήδη να εξασφαλίσουν τις κεντρικές μονάδες επεξεργαστών υπολογιστών, μονάδες μπαταριών και πάνελ, καθώς και κεραμικούς πυκνωτές για τους server των υπολογιστών.

Ανάμεσά τους η κινεζική βιομηχανία ηλεκτροκίνητων οχημάτων Nio που έχει από το περασμένο Σαββατοκύριακο ανακοινώσει ότι θα διακόψει τις παραδόσεις, καθώς έχουν αναστείλει την παραγωγή τους οι προμηθευτές της τόσο στη Σαγκάη όσο και σε άλλες κινεζικές πόλεις. Υπενθυμίζεται ότι και η μονάδα της Tesla στη Σαγκάη έχει διακόψει τη λειτουργία της από τις 28 Μαρτίου. Επίσης η WUS, ηγετική βιομηχανία στην παραγωγή δικτύων, ανέφερε πως δύο θυγατρικές της στην Κουνσχάν έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους, ενώ ανακοίνωσε ότι για ακόμη μία εβδομάδα δεν θα λειτουργήσει η Wise Pioneer, που προμηθεύει μηχανολογικό εξοπλισμό για την κατασκευή ηλεκτρονικών προϊόντων, όπως οι επίπεδες οθόνες τηλεοράσεων και οι φακοί.

Εν ολίγοις αναμένεται να πληγούν οι βιομηχανίες τεχνολογίας κάθε είδους, ενώ ο αποκλεισμός της Σαγκάης αρχίζει να προκαλεί γενικότερη ανησυχία για τις επιπτώσεις που θα επιφέρει στην εφοδιαστική αλυσίδα, με πιθανές συνέπειες στην προσφορά όχι μόνο ηλεκτρονικών ειδών, αλλά ευρύτατου φάσματος προϊόντων, ακόμη και φαρμάκων. Σύμφωνα με τον Τζούλιαν Εβανς Πρίτσαρντ, επικεφαλής των οικονομολόγων της Capital Economics, μέχρι στιγμής είναι περιορισμένες οι επιπτώσεις του lockdown της Σαγκάης στην εφοδιαστική αλυσίδα. Οπως επισημαίνει ο ίδιος, ο λόγος είναι ότι ορισμένες βιομηχανίες εξακολουθούν να λειτουργούν με τους εργαζομένους να παραμένουν μέσα στο εργοστάσιο, ώστε να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο μετάδοσης του ιού.

Μιλώντας, πάντως, στο αραβικό δίκτυο Al Jazeera, ο Μπρους Πανγκ, επικεφαλής του τομέα μακροοικονομικών ερευνών στην China Renaissance Securities, τόνισε πως «το επιθετικό αυτό κύμα της πανδημίας που πλήττει την Κίνα μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις και αυξήσεις των τιμών, που θα καθηλώσουν την ανάκαμψη και θα επιταχύνουν περαιτέρω τον πληθωρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο». Δεν λείπουν, πάντως, οι κακοί οιωνοί, καθώς στις 7 Απριλίου εμπειρογνώμονες της ισπανικής τράπεζας και επενδυτικής BBVA στο Χονγκ Κονγκ κατέγραψαν κατάρρευση της κίνησης φορτίων στο λιμάνι της Σαγκάης και διαρκή αύξηση των οχημάτων που παραμένουν σε ουρά έξω από αυτό.

 

ΠΗΓΗ: kathimerini.gr