Ερώτηση προς τους Υπουργούς Εσωτερικών, Παιδείας & Θρησκευμάτων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών σχετικά με το ζήτημα της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης των σχολείων κατέθεσαν 49 βουλευτές  του ΣΥΡΙΖΑ μεταξύ αυτών και ο βουλευτής Κέρκυρας του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξανδρος Αυλωνίτης.
Διαβάστε την σχετική ανακοίνωση:
Το ζήτημα της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης των σχολικών μονάδων προκειμένου να καλύψουν τις αυξημένες ενεργειακές δαπάνες τους, προτάσσουν 49 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, με ερώτησή τους προς τους Υπουργούς Εσωτερικών, Παιδείας & Θρησκευμάτων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών, έπειτα από πρωτοβουλία του βουλευτή Επικρατείας και Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου, Πάνου Σκουρλέτη  και συνυπογραφή του βουλευτή Κέρκυρας και Αν.Τομεάρχη Τουρισμού ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξανδρου Αυλωνίτη.
Οι βουλευτές υπογραμμίζουν πως τα διαθέσιμα ποσά για καθημερινές ή έκτακτες ανάγκες στις σχολικές μονάδες είναι από ελάχιστα έως μηδαμινά. Θα πρέπει να δοθεί έκτακτη οικονομική ενίσχυση πέραν των υφιστάμενων προς τις σχολικές επιτροπές σε όλη την Επικράτεια και με ιδιαίτερη μέριμνα για μεγάλα σχολικά συγκροτήματα ώστε να μπορούν να καλύπτουν το σύνολο των αναγκών τους
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης :
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Εσωτερικών
Παιδείας & Θρησκευμάτων
Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Οικονομικών

ΘΕΜΑ: Αναγκαία η άμεση και σημαντική οικονομική ενίσχυση των σχολικών μονάδων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης

Η εκπαιδευτική κοινότητα καλείται να αντιμετωπίσει σε καθημερινό επίπεδο πολλές και σύνθετες προκλήσεις που έχουν ενταθεί υπέρμετρα από την πανδημία και την κυβερνητική διαχείριση αυτής, αλλά και από την κορύφωση της ενεργειακής κρίσης.

Σε κάθε σχολική μονάδα σε όλη την Επικράτεια οι Διευθυντές/τριες αλλά και συνολικά το εκπαιδευτικό δυναμικό έχουν κληθεί να αναλάβουν καθήκοντα ελεγκτών δημόσιας υγείας, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, διοικητικών, ειδικών πληροφοριακών συστημάτων και, προσφάτως, εξειδικευμένων οικονομολόγων, για να μπορούν να διατηρούν όρθια την εκπαιδευτική διαδικασία απέναντι σε μια άναρχη, αναποτελεσματική κυβερνητική πολιτική σε όλα τα επίπεδα.

Όμως, πλέον, η έκρηξη των χρεώσεων για την ενέργεια, που επιβαρύνουν τις σχολικές μονάδες, ουσιαστικά δυναμιτίζει την οικονομική τους λειτουργία και τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στο σύνολο των αναγκαίων δαπανών τους.

Ενδεικτικά, μια σχετικά μεγάλη σχολική μονάδα των 350 μαθητών στο Λεκανοπέδιο Αττικής λαμβάνει επιχορήγηση ύψους 18.000 με 20.000 € τον χρόνο από το Υπουργείο Εσωτερικών για τις σχολικές επιτροπές. Από την επιχορήγηση αυτή οι Δήμοι παρακρατούν ένα μικρό μέρος τους για ιδίες δαπάνες. Επομένως, το πραγματικό ποσό που διαχειρίζεται μια σχολική μονάδα όπως αυτή που προαναφέρθηκε, δεν ξεπερνά τις 16.000 €.

Ο λογαριασμός ηλεκτρικού ρεύματος με την ρήτρα αναπροσαρμογής αλλά και την επιδότηση ρεύματος, για μια σχολική μονάδα της δυναμικότητας που προαναφέρθηκε ανέρχεται πλέον σε 900-950 €/μήνα. Με την ενεργειακή κρίση να φαίνεται ότι θα είναι μπροστά μας για αρκετό καιρό το 2022, το πιθανότερο σενάριο είναι η δαπάνη μόνο για ρεύμα να φτάσει σε ετήσια βάση στις 9.000 € (9 μήνες πλήρης λειτουργία και 3 μήνες μερική). Αν σε αυτή την δαπάνη προστεθεί η θέρμανση (περί τις 4.000 €) και το νερό (περί τα 1.000 €) τότε σχεδόν εξανεμίζεται το σύνολο της υφιστάμενης επιχορήγησης των σχολικών επιτροπών για τις λοιπές αναγκαίες και ανελαστικές δαπάνες για βασικό εξοπλισμό.

Με βάση τα παραπάνω, τα διαθέσιμα ποσά που απομένουν για καθημερινές ή έκτακτες ανάγκες στις σχολικές μονάδες είναι από ελάχιστα έως μηδαμινά. Για την πανδημία (έξτρα κατάλληλες μάσκες για μαθητές, αντισηπτικά, ειδικά καθαριστικά κ.α.), ψηφιακή λειτουργία, τηλέφωνο, γραφική ύλη, αντικατάσταση ή απόκτηση εξοπλισμού, συντήρηση εσωτερικών και εξωτερικών χώρων, φωτισμό, βιβλιοθήκες, στήριξη και ανάπτυξη δράσεων ευρύτερου εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος κ.α.

Επίσης, η παροχή θέρμανσης με την υποχρέωση για ανοικτά παράθυρα λόγω covid-19, γίνεται αντιληπτό πόσο πιο κοστοβόρα αλλά και αναγκαία κρίνεται και επουδενί δεν πρέπει να μειώνεται στο όνομα της μη επαρκούς στήριξης από την Πολιτεία.
Επειδή στα δημόσια σχολεία καθημερινά βρίσκονται περίπου ενάμιση εκατομμύριο άνθρωποι που πρέπει να λαμβάνουν τη μέγιστη μέριμνα από την Πολιτεία.
Επειδή είναι απαράδεκτο να καλούνται από την κυβέρνηση οι σχολικές μονάδες να βρουν λύσεις στα οικονομικά προβλήματα με χορηγίες και όχι από την ενίσχυση των επιχορηγήσεων προς αυτές.
Επειδή η ενεργειακή κρίση και η διαχείριση της πανδημίας απαιτούν στοχευμένες και γενναίες παρεμβάσεις.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Σε ποιες ενέργειες θα προβούν ώστε να δοθεί έκτακτη οικονομική ενίσχυση πέραν των υφιστάμενων -μια επιπλέον δόση άμεσα τουλάχιστον- προς τις σχολικές επιτροπές σε όλη την Επικράτεια και με ιδιαίτερη μέριμνα για μεγάλα σχολικά συγκροτήματα ώστε να μπορούν να καλύπτουν το σύνολο των αναγκών τους;
2. Εάν, έστω και τώρα, σκέφτονται να υιοθετήσουν την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τη μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα, η οποία περιλαμβάνει και το πετρέλαιο;
3. Υπάρχει σαφής σχεδιασμός ώστε να ελεγχθεί τιμολογιακά η επιβάρυνση των λογαριασμών ρεύματος των σχολικών μονάδων πέραν της υφιστάμενης, μη αποτελεσματικής εκ των πραγμάτων, επιδότησης;
4. Προτίθενται να αναστείλουν, τουλάχιστον για το 2022, το ΦΠΑ για τις δαπάνες των σχολικών επιτροπών ώστε να μπορούν να ενισχυθούν περαιτέρω τα οικονομικά των σχολικών μονάδων;
5. Σε ποιες ενέργειες θα προβούν για την περαιτέρω ενίσχυση των σχολικών μονάδων με το αναγκαίο προσωπικό καθαριότητας, καθώς με την υφιστάμενη ενίσχυση των Δήμων καταγράφεται το δεδομένο της μερικής απασχόλησης και όχι της πλήρους σε πλήθος μονάδων και, άρα, της όχι άμεσης και αναγκαίας καθαριότητας όπου αυτό απαιτείται, λόγω και της πανδημίας σε σχολικές μονάδες;