Start Media TV | Ράδιο Κέρκυρα 100,1

29 Μαρτίου 2024
19.9 C
Corfu

Γράφει ο Κώστας Βέργος | ΠΑΛΙΜΨΗΣΤΟΣ ΠΟΛΙΣ

Διαβάστε ακόμα

Αντιπροσωπεία της Κίνας, επισκεφθείσα το Δήμο της Κέρκυρας, εκδήλωσε το ενδιαφέρον της για την παραγωγή τηλεοπτικού προγράμματος με θέμα την Κέρκυρα. Οι Κινέζοι, όπως είπαν, επέλεξαν την Κέρκυρα «λόγω του πολυπολιτισμικού χαρακτήρα της και του εξαιρετικού τοπίου». Τι να εννοούσαν άραγε οι Κινέζοι;

Ακολουθήστε το Start Media στο Google News! 

Η Κέρκυρα είναι πράγματι παλίμψηστο πολιτισμών και, κατά τούτο, πολυπολιτισμική. Δια του ξυσίματος της επιφανείας αποκαλύπτονται διαδοχικά όλοι οι γνωστοί Ευρωπαϊκοί πολιτισμοί. Διεκδικεί η Κέρκυρα, περισσότερο από κάθε άλλη πόλη της χώρας και της Ευρώπης αυτό τον προνομιακό χαρακτηρισμό. Είναι η ταυτότητά της.

Η «Παλίμψηστος Πόλις» ήταν τίτλος και κεντρική ιδέα πρότασης που αφιλοκερδώς υπέβαλε, πριν τέσσερα χρόνια, ομάδα Κερκυραίων στον δήμο, για την διεκδίκηση της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2021» –ενημερώνοντάς τον δήμο πρώτη για τον θεσμό αυτόν. (Αντί αυτής της πρότασης, επελέγη ατυχώς άλλη, με τίτλο «Γίνε η Πόλη μου», ενδιαφέρουσα μεν, στερούμενη όμως συντονισμού και κεντρικής ιδέας που θα διεκδικούσε με αξιώσεις τον τίτλο. Η τελικώς επιλεγείσα Ελευσίνα είχε πράγματι κεντρική ιδέα – την Agenda 21 for Culture του ΟΗΕ.)

Πριν αρχίσουμε λοιπόν το ξύσιμο (ψήω = ξύνω) του παλιμψήστου μας, ας το απολαύσουμε ως ακόμη «άξυστη» επιφάνεια. Ας το φαντασθούμε βέβαια χωρίς σκουπίδια, χωρίς πολλά αυτοκίνητα, χωρίς ηχορύπανση τις νύχτες, με τους κήπους και τις πλατείες να ευωδιάζουν και να καλούν να μείνεις για πάντα εδώ.

Ήταν ο Λ.Α. αυτός που κάποτε, αγναντεύοντας από τον Ανεμόμυλο το Παλαιό Φρούριο, και γνωρίζοντας ότι εντός ολίγων μηνών θα τελευτούσε τον βίο του (λόγω καρκίνου), μου είπε: «Φίλε, εδώ όποιος πεθαίνει, πεθαίνει δυο φορές. Πρώτον, γιατί πεθαίνει. Δεύτερον, γιατί χάνει όλο αυτό που βλέπει μπροστά του.» Ήταν σπουδαίος ποιητής ο Λ.Α. κι ας μην είχε γράψει ούτε ένα στίχο.

Αρχίζοντας τώρα το ξύσιμο του παλιμψήστου, θα αποκαλυφθεί πρώτα-πρώτα η προ-τουριστική Κέρκυρα, αυτή της ασπρόμαυρης φωτογραφίας και των νυχτερινών καντάδων, όπως και αυτή της βιομηχανίας και του εξαγωγικού εμπορίου. Σημερινοί μάρτυρες οι πολυάριθμες χορωδίες και τα διατηρητέα του Μαντουκιού με προεξάρχον το επιβλητικό φουγάρο της ΑΕΒΕΚ.

Ακολούθως, και με ένα ακόμη ελαφρύ ξύσιμο, η Κέρκυρα της Βρετανικής Προστασίας και της Ιονίου Βουλής. Τα πιο εντυπωσιακά κτίσματα, που κοσμούν σήμερα την πόλη, είναι αυτής της περιόδου – όπως το ανάκτορο Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου, που σήμερα φιλοξενεί μια από τις δύο πιο ενδιαφέρουσες συλλογές Ασιατικής τέχνης στην Ευρώπη.

Με λίγο ακόμη ξύσιμο, οι Γάλλοι, πρώτα Δημοκρατικοί και μετά Αυτοκρατορικοί, αυτοί που έφτιαξαν μια Rue de Rivoli στην Κέρκυρα. Ανάμεσα στις δύο Γαλλικές περιόδους, το πρώτο Ελληνικό κράτος, με τις εξαιρετικά σύγχρονες συνταγματικές και εθνικές αναζητήσεις και με ανατέλλουσα την διεθνή μορφή του Ιωάννη Καποδίστρια.

Συνεχίζοντας το ξύσιμο, πέφτουμε πάνω στην Βενετική περίοδος, κατά την οποία η Κέρκυρα, στο πλαίσιο της πρώτης σύγχρονης θαλασσοκράτειρας του κόσμου, παίζει ένα σημαντικό ρόλο, όπως μαρτυρεί ακόμη το νεώριο στα Γουβιά. Σ’ αυτή την περίοδο εντάσσεται η επιτυχής άμυνα έναντι των πολιορκητών Τούρκων, το 1716, ιστορικό όριο της Οθωνικής επεκτατικότητας προς Δυσμάς. Στα τείχη του Νέου Φρουρίου, ζωντανές οι μνήμες της Ευρωπαϊκής πανστρατιάς  υπό την ηγεσία του Σουλεμβούργου και τις ευλογίες του Αγίου του νησιού. Σ΄αυτή την περίοδο ανήκει και η συγκέντρωση στο νησί, πριν και μετά την εμβληματική Ναυμαχία της Ναυπάκτου, το 1571, πλοίων και στρατιωτών από όλη την Ευρώπη. Τα οστά των πεσόντων βρίσκονταν μέχρι το 1962 θαμμένα μπροστά από την Ανουντσιάτα.

Λίγο πριν, η Κέρκυρα των Ανδηγαυών. Οι Ανδηγαυοί, φανατικοί παπικοί, έκαναν τους ορθόδοξους Κερκυραίους πιο ορθόδοξους και πιο Κερκυραίους, αναδεικνύοντας για πρώτη φορά στον τόπο αυτό στοιχεία σύγχρονου εθνικού γνωρίσματος. Οι (λόγω εμπορίου) ανεκτικοί Βενετσιάνοι αυτό θα το σέβονταν μέχρι τέλους.

Ένα ακόμη ξύσιμο και φθάνουμε στην Βυζαντινή Κέρκυρα. Η πρωτο-Χριστιανική βασιλική, ο ναός Ιάσωνος και Σωσίπατρου, οι αγιογραφίες σε όλες τις εκκλησίες επηρέασαν και εξακολουθούν να επηρεάζουν την αισθητική των ανθρώπων που διαβαίνουν.

Συνεχίζοντας το ξύσιμο ακόμη πιο βαθειά, φθάνουμε στην Ρώμη. Αγαλματίδια της Ρωμαϊκής περιόδου εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο μας. Και μέχρι να ανοίξει την πύλη το μουσείο, ένα άλμα στην αρχαία Κέρκυρα. Οι ναοί της Ήρας, του Απόλλωνος και της Αρτέμιδος ερείπια και μνήμες μιας λαμπρής περιόδου. Στοιχεία άνθησης του θεάτρου μαρτυρούνται από ευρήματα που εκτίθενται στο ίδιο (κλειστό!) μουσείο. Η Κέρκυρα, ναυτική δύναμη, σύμμαχος των Αθηναίων στον Πελοποννησιακό Πόλεμο, είναι ο τόπος από όπου ξεκίνησε ο πόλεμος που περιγράφει ο Θουκυδίδης.

Τέλος, στο μεγαλύτερο βάθος, η Κέρκυρα ως ανοιχτή αγκαλιά θερμής φιλοξενίας ενός περιπετειώδους ταξιδευτή για οκτώ ολόκληρες ραψωδίες (από τις 24) του Ομήρου. Στο ταξίδι προς την Ιθάκη, ο πιο ωραίος σταθμός του Οδυσσέα υπήρξε πράγματι και εξακολουθεί να είναι το νησί των Φαιάκων.

(Η Ευρωπαϊκή πρόταση προέβλεπε, με την συνέργεια του Ι.Π., την διοργάνωση διεθνών συμποσίων φιλολόγων, αρχαιολόγων και φυσικών για την έρευνα των κάθε είδους παλιμψήστων με τις σύγχρονες τεχνικές μεθόδους πολυφασματικής φωτογράφισης ως ανασκαφής χωρίς σκαπάνη.)

- Advertisement -spot_img

Τελευταία Νέα

Καραμανλής για Τέμπη: «Έχω πολιτική ευθύνη και γι’ αυτό και παραιτήθηκα αμέσως – Είμαι στη διάθεση των Αρχών για εξηγήσεις»

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ μία μέρα μετά την καταψήφιση της πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης, ο Κώστας Καραμανλής ερωτηθείς για...
- Advertisement -spot_img

Περισσότερες ειδήσεις σαν και αυτές

- Advertisement -spot_img