Με αφορμή το θάνατο μιας οκτάχρονης μαθήτριας σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα στις 16.01.2019 και σε συνέχεια της δράσης δρόμου «Αν»[1] μιας ομάδας πολιτών για τη διαμαρτυρία και ευαισθητοποίηση σε θέματα οδικής ασφάλειας στις 26.01.2019, πραγματοποιήθηκε μέσω της συγκεκριμένης ομάδας κοινωνικού δικτύου (facebook) μια καταγραφή των σημείων αυξημένης επικινδυνότητας του οδικού δικτύου της Κέρκυρας.

Συγκεκριμένα, κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ 8 και 28 Φεβρουαρίου, διενεργήθηκε δημοσκόπηση μεταξύ περισσοτέρων από 8.500 μελών της ομάδας στην οποία με το σύνθημα «δείχνω το δρόμο» ζητήθηκε να προσθέσουν ως επιλογή την περιγραφή (εντόπιση, τύπος ή βαθμός επικινδυνότητας και φωτογραφία) ενός ή περισσοτέρων επικίνδυνων σημείων στο οδικό δίκτυο της Κέρκυρας. Με τη συγκεκριμένη μέθοδο τα μέλη είχαν τη δυνατότητα σε ελάχιστο χρόνο να προτείνουν (34 επιλογές), να ψηφίσουν (περίπου 3.500 ψήφοι), να προωθήσουν και να αξιολογήσουν τα αποτελέσματα πραγματικό  χρόνο.

Μετά τη συστηματοποίηση των αποτελεσμάτων ανά γεωγραφική θέση (βλ. παράρτημα) αλλά και των συνοδών σχολίων κατά τη δημοσκόπηση, μια ομάδα εργασίας κατέληξε στα εξής γενικά συμπεράσματα:

1) Το οδικό δίκτυο της Κέρκυρας παρουσιάζει ιδιαίτερα κακή εικόνα κύρια λόγω των πολλών και διάσπαρτων λακκουβών, ρηγμάτων και καθιζήσεων ενώ είναι αξιοσημείωτη η έλλειψη φωτισμού, πεζοδρομίων και διαβάσεων σε εκτεταμένα τμήματα του. Καταγράφτηκαν περιπτώσεις όπου υπάρχει ανάγκη διαγράμμισης, σήμανσης, απομάκρυνσης φυσικών εμπόδιων, ανάπτυξης υπερβολικής ταχύτητας και παραβάσεων του κώδικα οδικής κυκλοφορίας και ρύθμισης της κυκλοφορίας.

2) Εκτεθειμένες εμπορικές και κύρια ανεξέλεγκτα φωτεινές πινακίδες παρεμποδίζουν την ασφαλή οδήγηση και χρήζουν απομάκρυνσης ή ρύθμισης της φωτεινότητάς τους.

3) Για την ασφαλή πρόσβαση των παιδιών θα πρέπει να δοθεί ακόμα μεγαλύτερη προσοχή στο οδικό δίκτυο που συνδέει σχολικές μονάδες. Ειδικότερα, θα πρέπει οι διαβάσεις να είναι ευκρινώς χρωματισμένες, επαρκώς φωτισμένες και όπου απαιτείται να κατασκευαστούν πεζοδρόμια ή νησίδες.

4) Στα γνωστά σημεία όπου συμβαίνουν συχνά ατυχήματα όπως στην Αλεπού (σσ. καταγγέλλονται «κόντρες» αυτοκινήτων και δικύκλων), στην πρώτη είσοδο και έξοδο Κοντοκαλίου (μετά τη στροφή της Σωτηριώτισσας στο ύψος της «Παραμυθούπολης») και στις εξόδους και εισόδους στις περιοχές Καλλιθέας, Καναλίων και Τσάρου θα πρέπει να ληφθεί άμεσα μέριμνα για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας ή/και την κατασκευή ασφαλών διαβάσεων, πεζοδρομίων τοποθέτηση σηματοδοτών κτλ.

5) Η καταγραφή των σημείων επικινδυνότητας του οδικού δικτύου της Κέρκυρας μέσω της ομάδας κοινωνικού δικτύου εμφάνισε κάποιες τεχνικές δυσκολίες και περιορισμούς ενώ δεν κατόρθωσε να αποτυπώσει προβλήματα στο οδικό δίκτυο της νότιας Κέρκυρας σε αντίθεση με την καταγραφή αρκετών προβλημάτων στην ευρύτερη περιοχή της πόλης και της βόρειας Κέρκυρας.

Η δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της καταγραφής αυτής στα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα της Κέρκυρας και η ταυτόχρονη ενημέρωση των αρμόδιων οργάνων του Δήμου Κέρκυρας, της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και της Ελληνικής Αστυνομίας και αλλά και η παρακολούθηση της εξέλιξης τους θα αποτελέσει ένα βήμα για ένα ασφαλέστερο οδικό δίκτυο στο νησί μας.

Η ομάδα πολιτών που διοργάνωσε τη διαδικτυακή αυτή δράση επιθυμεί να ευχαριστήσει όσους συμμετείχαν και βοήθησαν ατομικά και συλλογικά[2] με οποιονδήποτε τρόπο.

 

Ομάδα Πολιτών[3]

 

 

 

 

-Παράρτημα-

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΚΕΡΚΥΡΑΣ

ΠΟΛΗ

ΜΑΡΑΣΛΗ (12ο Δημοτικό Σχολείο) ανύπαρκτος φωτισμός το πρωί την ώρα προσέλευσης των μαθητών στο σχολείο.

ΑΡΣΕΝΙΟΥ (Μουράγια) δρόμος με καθιζήσεις και ελλιπή φωτισμό.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΗ δρόμος γεμάτος λακκούβες και χωρίς φωτισμό.

ΓΗΠΕΔΟ ΕΩΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΔΕΣΥΛΛΑ δρόμος με λακκούβες και ελλιπή φωτισμό.

ΑΙΜΑΤΟΛΟΓΟΥ ΗΛΙΑ ΠΟΛΙΤΗ υπάρχει παιδικός σταθμός, νηπιαγωγείο και κέντρο μελέτης, είναι μονίμως είναι μπλοκαρισμένος από μεγάλα οχήματα.

ΑΝΕΜΟΜΥΛΛΟΣ (παραλιακός δρόμος) έλλειψη φωτισμού.

ΚΑΝΟΝΙ (οδός Ναυσικάς έως το Δημοτικό Σχολείο) τα αυτοκίνητα περνάνε ξυστά στα παιδιά που πάνε σχολείο και υπάρχει η ανάγκη κατασκευής πεζοδρομίου.

ΚΑΘΟΛΙΚΕΣ ΚΑΛΟΓΡΙΕΣ ΠΡΟΣ LIDL ΑΕΡΟΔΡΟΜΕΙΟΥ δεν υπάρχει πεζοδρόμιο στο μήκος του δρόμου και αναγκάζονται οι πεζοί να κατέβουν στο δρόμο.

ΚΩΤΣΕΛΑ ΠΡΟΣ ΠΛΑΤΥΤΕΡΑ κίνηση βαρέων οχημάτων σε πυκνοκατοικημένη περιοχή και σχολείο, ανάγκη κατασκευής περιφερειακής οδού.

ΠΛΑΤΥΤΕΡΑ ΠΡΟΣ ΜΑΝΤΟΥΚΙ το πεζοδρόμιο διακόπτεται από εμπόδια, κακοτεχνίες και ελλείψεις, ξεθωριασμένες διαβάσεις.

ΠΡΟΑΣΤΕΙΑ

ΚΟΥΛΙΝΕΣ

– (προς το νέο κόμβο – παράκαμψη αεροδρομίου) μεγάλη λακκούβα [Έγινε γνωστό ότι αποκαταστάθηκε]

– (έξοδος  LIDL) δεν τηρείται το σήμα υποχρεωτικής πορείας δεξιά και διπλής διαχωριστικής γραμμής

– (εργατικές κατοικίες) υποτυπώδες πεζοδρόμιο που συχνά διακόπτεται λόγω κακοτεχνιών και χόρτων

ΠΟΤΑΜΟΣ (δρόμος που ενώνει Τρίκλινο και Αλεπού) οδικό δίκτυο σε κακή κατάσταση (λακκούβες και έλλειψη φωτισμού).

ΕΘΝΙΚΗ ΠΑΛΑΙΟΚΑΣΤΡΙΤΣΑΣ

– (από Πλατυτέρα έως κόμβο Εκάτης) υπερύψωση των φρεατίων όμβριων υδάτων καθώς και στρογγυλών φρεατίων επί του δρόμου για αποφυγή επιπλέον κόστους σε περίπτωση επισκευών (λόγω νέας ασφαλτόστρωσης)

– (περιοχή Σωτηριώτισσας στη στροφή έμπροσθεν Παραμυθούπολης από και προς νησί Γκερέκου) καθημερινές παραβάσεις κάθετης διέλευσης της εθνικής οδού και επιβάλλεται άμεσα να δοθεί λύση.

– (έξοδος LIDL Αλυκές Ποταμού) δεν τηρείται σήμανση υποχρεωτικής πορείας δεξιά στον παράδρομο, διασχίζουν την εθνική οδό, το πεζοδρόμιο μετατρέπεται ξαφνικά σε τοιχίο πάνω στην Εθνική οδό με αποτέλεσμα οι πεζοί να περπατούν πάνω στο δρόμο!

–  (κόμβος στην παλιά Εκάτη) μεγάλος θάμνος εμποδίζει την ορατότητα.

ΕΘΝΙΚΗ ΑΧΙΛΛΕΙΟΥ (ΛΕΥΚΙΜΜΗΣ)

– (στην κατεύθυνση προς την πόλη) χρειάζεται διπλή λωρίδα.

– εκτυφλωτικές πινακίδες φαρμακείων.

– (ύψος Ειδικού Σχολείου) έλλειψη φωτισμού στην έμπροσθεν διάβαση, ανύπαρκτο πεζοδρόμιο.

– (ύψος Τζάμπο στα Κανάλια) συχνά τροχαία ατυχήματα λόγω κακής διαχείρισης της κυκλοφορίας.

– (ύψος Καλλιθέας) λακκούβες και έλλειψη φωτισμού.

– (τρία Γεφύρια προς Κουλίνες) δρόμος διπλής κατεύθυνσης χρησιμοποιείται από βαρέα οχήματα, δεν υπάρχει πεζοδρόμιο, ιδιαίτερα επικίνδυνο και απροστάτευτο χαντάκι στα δεξιά του δρόμου.

ΕΘΝΙΚΗ ΠΕΛΕΚΑ

– (στενό Αλεπούς) δίχως πεζοδρόμια, φωτισμό και η διάβαση θέλει βάψιμο αφού στο σημείο περνάμε καθημερινά εκατόν πενήντα παιδιά για το σχολείο.

– (Αλεπού από την πιτσαρία «Φλόγα» ως τη ψησταριά «Πάπρικα») καθημερινά ατυχήματα από κόντρες αυτοκινήτων/μηχανών, έχουν σκοτωθεί άνθρωποι και κατοικίδια.

– (Τρίκλινο κατηφόρα) χρειάζεται νησίδα γιατί τρέχουν όλα τα οχήματα με υπερβολική ταχύτητα.

ΠΡΟΣ ΒΟΡΑ

ΤΖΑΒΡΟΥ παρόδια στάθμευση

ΔΑΣΙΑ (από το ξενοδοχείο «ΙΚΟΣ» μέχρι το βενζινάδικο) γεμάτο λακκούβες.

ΠΕΡΙΟΧΗ ΑΧΑΡΑΒΗΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΠΑΝΤΑΛΕΗΜΩΝΑ γκρεμισμένοι δρόμοι και λακκούβες, ελλιπής φωτισμός.

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΦΑΙΑΚΩΝ έλλειψη πεζοδρομίου, στάση αστικού ΚΤΕΛ σε επικίνδυνο σημείο.

ΑΓΝΟΣ ΚΑΡΟΥΣΑΔΩΝ ΠΡΟΣ ΑΣΤΡΑΚΕΡΗ λακκούβες μεγάλες τουλάχιστον τριών χρόνων.

ΡΕΚΙΝΙ ΕΩΣ ΡΟΔΑ γεμάτο λακκούβες.

[1] Εκκρεμεί η απάντηση του Δημοτικού Συμβουλίου σε ερώτημα περισσοτέρων από 25 πολιτών αναφορικά με τους λόγους για τη συνεχιζόμενη μη λειτουργία του Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής Κέρκυρας.

[2] Με την υποστήριξη των Ομάδων Facebook: Κερκυραίες Μαμάδες (4,7 χιλ. μέλη) & Τα παράπονά σου στο Δήμαρχο! (8,7 χιλ. μέλη), του Σωματείου για τα δικαιώματα του παιδιού «Για τα παιδιά μας», του Πολιτιστικού Συλλόγου “San Giacomo” και του Κέντρου Σπουδών Αγγλικής Γλώσσας Φωτεινή Τζέκου.

[3] Τα στοιχεία της ομάδας πολιτών βρίσκονται στη διάθεση του έντυπου ή ηλεκτρονικού μέσου.