Σίγουρα τον Οκτώβριο του 2003, όταν ο νεαρός τότε φοιτητής Μαρκ Ζάκερμπεργκ έχοντας πιει λίγο παραπάνω αποφάσισε να στήσει την ιστοσελίδα «Facemash» -η οποία και περιλάμβανε φωτογραφίες όλων των φοιτητών του Χάρβαρντ – δεν φανταζόταν ποτέ πως κάποτε θα έπρεπε να διαχειριστεί ένα παγκόσμιο κραχ στα social media.

Φυσικά ούτε καν είχε στο μυαλό του τότε πως θα κατέληγε στο να δημιουργήσει το διασημότερο κοινωνικό δίκτυο στην ιστορία του πλανήτη, το οποίο θα εκμηδένιζε τις αποστάσεις και θα αποτελούσε ίσως το γονιμότερο έδαφος της διαφημιστικής πίτας μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

Ωστόσο το χτεσινό μπλακ αόυτ στην ιστορία του διαδικτύου, το οποίο κράτησε περίπου επτά ώρες έκανε πολλούς να σκεφτούν πόση δύναμη μπορεί να έχει ένας και μόνο άνθρωπος.

Πόση δύναμη έχει ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ τελικά;

Γιατί στην πραγματικότητα ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ δεν έχει απλά μία πλατφόρμα επικοινωνίας, έχει στα χέρια του όλο τον σύγχρονο πολιτισμό… και αν το σκεφτούμε λίγο καλύτερα, ο πολιτισμός βγήκε χτες από την πρίζα και προκάλεσε πανικό.

Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που αγχώθηκαν και σκέφτηκαν πώς επικοινωνούσαν πριν όλα αυτά. Υπήρξαν βέβαια και εκείνοι που ένιωσαν εντελώς αποκομμένοι, καθώς μεγάλωσαν σε έναν κόσμο που γι΄αυτούς το Facebook και το Instagram είναι κάτι τόσο δεδομένο που δεν χρειάστηκε ποτέ να το αποχωριστούν. Άλλοι πάλι στράφηκαν προς το μοναδικό μέσο που «σώθηκε» το Twitter, προκειμένου να νιώσουν κάποια μορφής σύνδεση με τον πολιτισμό.

Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ βρίσκονταν χτες στο μυαλό εκατομμύρια απλών χρηστών, επιχειρηματιών και διαφημιστικών, οι οποίοι με αγωνία περίμεναν να φορτώσει ξανά η σελίδα τους.

Και μπορεί να είναι πραγματικά αγχωτικό να γνωρίζεις πως ένα άτομο έχει διαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνείς, αλληλοεπιδράς, παίρνεις ερεθίσματα και γνώσεις σήμερα, ωστόσο δεν είναι μόνο αυτό.

Πραγματικά ανησυχητικό είναι το γεγονός πως η εταιρεία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ διαχειρίζεται και τα προσωπικά δεδομένα εκατοντάδων εκατομμυρίων ατόμων σε όλο τον κόσμο – προτρέποντάς τους να αγοράσουν συγκεκριμένα προϊόντα και να σκεφθούν συγκεκριμένα πράγματα, την ώρα που παρακολουθεί τις αλληλεπιδράσεις τους.

Με λίγα λόγια, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ είναι πίσω από αυτόν τον αλγόριθμο που κανονίζει τι βλέπει ο καθένας και τι όχι και είναι πίσω από τους διαχειριστές οι οποίοι κρίνουν ποιες αναρτήσεις είναι προσβλητικές και ποιες όχι, αρά επί της ουσίας κρίνουν τι μπορείς να δεις και τι όχι.

Αν συλλογιστεί κανείς πως σήμερα το Facebook αριθμεί πάνω από 2,5 δισεκατομμύρια χρήστες, σίγουρα θα κατανοήσει πως το να είσαι ο … Μαρκ Ζάκεμπεργκ έχει τα υπέρ του, αλλά και έχει και τεράστια βάρη.

Βρίσκεται μπροστά στη δεύτερη μεγαλύτερη κρίση του Facebook;

Ο CEO του Facebook μάλιστα φαίνεται να βρίσκεται μπροστά στην δεύτερη μεγαλύτερη κρίση του κολοσσού μετά το σκάνδαλο με την Cambridge Analytica και την χρήση ή και κατάχρηση των προσωπικών δεδομένων εκατομμυρίων χρηστών για σκοπούς στους οποίους οι ίδιοι δεν είχαν συναινέσει ποτέ.

Τότε μάλιστα πολλοί οδηγήθηκαν στο να διαγράψουν τους λογαριασμούς τους, ενώ το θέμα είχε φτάσει μέχρι το Κογκρέσο με τον Ζάκερμπεργκ να απολογείται στα μέλη του.

Πάντως το χτεσινό μπλακ άουτ σε Facebook, Instagram και What’s Up έχει κάνει αρκετό κόσμο να σκέφτεται αν τελικά ήταν τόσο τυχαίο όσο ακούγεται.

Κι αυτό γιατί προ ολίγων εβδομάδων, η πρώην μηχανικός υπεύθυνη προϊόντος στο Facebook, η Φράνσις Χόγκεν διέρρευσε πολλά εσωτερικά έγγραφα κατηγορώντας τον όμιλο ότι βάζει το κέρδος πάνω από την ασφάλεια.

Η πληροφοριοδότρια μάλιστα θα καταθέσει σήμερα στην Επιτροπή Εμπορίου της Γερουσίας των ΗΠΑ, ενώ χτες αποκάλυψε μάλιστα σε αμερικάνικο μέσο γιατί προχώρησε σε αυτή την διαρροή, μιλώντας όχι και με τα καλύτερα λόγια για την εταιρία.

Το black out κοστίζει

Σε κάθε περίπτωση το να έχεις τόση μεγάλη δύναμη στα χέρια σου έχει το κόστος του, κι αυτό φάνηκε και στον λογαριασμό του Mr. Facebook.

Ειδικότερα μέσα σε λίγες, ο Ζάκερμπεργκ είδε την προσωπική του περιουσία να μειώνεται κατά περίπου 7 δισ. δολάρια, ενώ έπεσε και από την κατάταξη με τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου.

Το παγκόσμιο blackout της Facebook οδήγησε τη μετοχή της εταιρείας σε selloff, σημειώνοντας απώλειες πάνω από 5% τη Δευτέρα, προσθέτοντας απώλειες σχεδόν 15% από τα μέσα Σεπτεμβρίου, όπως μεταδίδει το Bloomberg.

Η πτώση της μετοχής της Facebook τη Δευτέρα μείωσε την περιουσία του Ζάκερμπεργκ στα 120,9 δισ. δολάρια από 140 δισεκατομμύρια, φέρνοντάς τον στην 5η θέση του παγκόσμιου δείκτη του Bloomberg, κάτω από τον Μπιλ Γκέιτς.

Ζητώ συγγνώμη

Μετά το πρώτο σοκ, προφανώς ο Mr. Facebook θα έπρεπε να απολογηθεί στους εκατομμύρια χρήστες, οι οποίοι έπρεπε να βρουν άλλον τρόπο να επικοινωνήσουν.

Έτσι με μια ανάρτηση στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ιδρυτής του δημοφιλούς Μέσου Κοινωνικής Δικτύωσης, ζήτησε συγνώμη από τους χρήστες της πλατφόρμας για την διακοπή της λειτουργίας της, καθώς και την άλλη στις εφαρμογές του Instagram, του Whatsapp και του Messenger που ανήκουν στην ίδια εταιρεία.

«Το facebook, το Instagram, το Whatsapp και το Messenger, επανέρχονται online τώρα. Συγγνώμη για την αναστάτωση σήμερα. Ξέρω πόσο βασίζεστε στις υπηρεσίες μας για να παραμένετε συνδεδεμένοι με τους ανθρώπους, για τους οποίους νοιάζεστε», έγραψε ο Ζάκερμπεργκ, με τα σχόλια και τις κοινοποιήσεις να ξεπερνούν τις εκατό χιλιάδες πριν τη συμπλήρωση της μιας ώρας από το ανέβασμα του ποστ.

Ποιος είναι

Ο Μαρκ Έλιοτ Ζάκερμπεργκ (αγγλικά: Mark Elliot Zuckerberg, 14 Μαΐου 1984) είναι Αμερικανός εβραϊκής καταγωγής προγραμματιστής, επιχειρηματίας και φιλάνθρωπος, γνωστός για τη δημιουργία του Facebook μαζί με τους Εντουάρντο Σάβεριν, Ντάστιν Μόσκοβιτς και Κρις Χιούζ, συμφοιτητές του στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ. Είναι δισεκατομμυριούχος, καθώς κατέχει το 28% των μετοχών του Facebook, καταλαμβάνοντας την πέμπτη θέση στους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου το 2017, με περιουσία που ανέρχεται στα 122 δισεκατομμύρια δολάρια (2021).

Το 2010 το περιοδικό Time ανέδειξε τον Ζάκερμπεργκ ως Πρόσωπο της Χρονιάς.

Ο Μαρκ Έλλιοτ Ζάκερμπεργκ γεννήθηκε στις 14 Μαΐου 1984 στο Ουάιτ Πλέινς της Νέας Υόρκης. Άρχισε να προγραμματίζει ενώ ήταν στο Γυμνάσιο. Ο Ζάκερμπεργκ προσελκύστηκε από εταιρίες όπως η Microsoft και η AOL, ωστόσο ο ίδιος επέλεξε να σπουδάσει στο Χάρβαρντ και εισήχθη στο προπτυχιακό κολέγιο. Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ ίδρυσε το Facebook στις 4 Φεβρουαρίου 2004 και προοριζόταν αρχικά για χρήση μόνο από φοιτητές του Χάρβαρντ. Πρώτοι χρήστες του Facebook ήταν, εκτός από τον ίδιο τον ιδρυτή του, ο Κρις Χιούζ (συγκάτοικος του Ζάκερμπεργκ και ιδρυτικό μέλος του facebook), ο Ντάστιν Μόσκοβιτς (συγκάτοικος του Ζάκερμπεργκ στο Χάρβαρντ και ιδρυτικό μέλος του facebook), ο Arie Hasit (ο πρώτος μη ιδρυτής που άνοιξε λογαριασμό και φίλος με τον Κρις Χιούζ) και ο Marcel Laverdet (πιθανόν ο πρώτος μη φοιτητής του Χάρβαρντ που όμως ήταν φίλος με τους πρώτες χρήστες). Όταν συνειδητοποίησε ότι το Facebook θα μπορούσε να εξελιχτεί σε κάτι μεγάλο αποφάσισε να φύγει από το Χάρβαρντ στη μέση των σπουδών του ώστε ν’ ασχοληθεί με αυτό. Όπως είπε και ο ίδιος: «Χρειάστηκα 5 λεπτά για να αποφασίσω ότι έπρεπε να φύγω».

Ύστερα μετακόμισε στο Πάλο Άλτο της Καλιφόρνια, όπου βρίσκονται σήμερα τα γραφεία του Facebook. Ίσως η σημαντικότερη απόφαση της καριέρας του ήταν η άρνησή του να πουλήσει το Facebook στη Yahoo για το εξωφρενικό ποσό των 1 δισ. δολαρίων. Σήμερα η εταιρία αξίζει περισσότερο από 500 δισ. δολάρια. Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ είναι ένας από τους νεαρότερους δισεκατομμυριούχους στον κόσμο. Στις 21 Ιουλίου 2010, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ ανακοίνωσε πως ο αριθμός των χρηστών του Facebook ξεπέρασε τα 500 εκατομμύρια. Σήμερα το Facebook αριθμεί πάνω από 2 δισεκατομμύρια χρήστες.

Πηγή : in.gr