Η νηστεία σημαίνει κάτι διαφορετικό για κάθε άνθρωπο, αφού από τη μία μπορεί να συνεπάγεται αποχή από συγκεκριμένα φαγητά και από την άλλη συνοδεύεται με προσωπικές πεποιθήσεις, θρησκευτικές ή μη.

Τι γίνεται όμως με τα παιδιά; Μπορούν να νηστεύουν ή θα τα θέσουμε σε κίνδυνο διατροφικών ελλείψεων;

Ποια είναι τα θετικά της νηστείας

Ας ξεκινήσουμε από τα θετικά της νηστείας.

Σύμφωνα με την Ευσταθία Παπαδά Διαιτολόγο-Διατροφολόγο, η αποχή από το κρέας και τα προϊόντα του, έχει σαν αποτέλεσμα την μείωση κατανάλωσης κορεσμένων λιπαρών που βλάπτουν την υγεία της καρδιάς μικρών και μεγάλων.

Επίσης, η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών τη συγκεκριμένη περίοδο αυξάνεται, γεγονός που οδηγεί στην πρόσληψη περισσότερων βιταμινών και αντιοξειδωτικών ουσιών που προστατεύουν τα κύτταρά μας, και φυτικών ινών που ευνοούν την λειτουργία του εντέρου.

nisteia-kai-paidi-1

Παράλληλα, τα θαλασσινά και τα όσπρια αποτελούν σημαντικότερο μέρος του διαιτολογίου μας σε καιρό νηστείας και ωφελούμαστε μέσω των καλών λιπαρών οξέων που περιέχουν τα θαλασσινά, σε συνδυασμό με τις πρωτεΐνες, τις φυτικές ίνες και τις βιταμίνες που λαμβάνουμε από τα όσπρια.

Έτσι λοιπόν θα σκεφτόταν κανείς «Αφού η νηστεία μπορεί να είναι ευεργετική, γιατί να μην την εφαρμόσουμε και στα παιδιά;».

Μπορεί ή όχι να νηστέψει το παιδί;

Όπως εξηγεί η παιδίατρος Μαριαλένα Κυριακάκου τα παιδιά είναι εξαιρετικά ευάλωτα σε πιθανές διαταραχές προκαλούμενες από νηστεία, κυρίως λόγω του μικρότερου σωματικού μεγέθους, των αναλογιών της σωματικής επιφάνειας, των αυξημένων μεταβολικών αναγκών, ακόμη και της ανικανότητας τους να εκφράσουν τις ανάγκες τους σε πολύ μικρή ηλικία.

nisteia-kai-paidi-2

Άλλωστε δεν είναι τυχαίο το συμπέρασμα επιστημονικών μελετών, σύμφωνα με τα οποία, ακόμη και μικρά διαστήματα απουσίας τροφής, όπως σε παιδιά που δεν καταναλώνουν πρωινό, οδηγούν σε μειωμένες πνευματικές λειτουργίες.

Έτσι, καλό θα είναι η νηστεία να μην διαρκεί μεγάλο χρονικό διάστημα για τα παιδιά. Σίγουρα ιδιαίτερα για τα παιδιά της σχολικής ηλικίας, μετά την ηλικία των 6 ετών, αποτελεί μία καλή ευκαιρία για υιοθέτηση ενός υγιεινού διαιτολογίου, εμπλουτισμένο με χορταρικά, όσπρια, φρούτα και θαλασσινά, τροφές οι οποίες είναι πλούσιες σε πρωτεΐνες, φυτικές ίνες, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.

Η έλλειψη πρωτεϊνών από το κόκκινο κρέας μπορεί να αντικατασταθεί από όσπρια και δημητριακά, για παράδειγμα ο συνδυασμός ενός πιάτου φακές με ρύζι καλύπτει επαρκώς τις θρεπτικές ανάγκες του παιδιού και την απορρόφηση σιδήρου.

Επιπλέον, οι διατροφικές ανάγκες για ασβέστιο μπορούν να καλυφθούν με κατανάλωση θαλασσινών, αλλά και ξηρών καρπών όπως τα αμύγδαλα, ενώ και το ταχίνι αποτελεί μία πολύ καλή επιλογή.

nisteia-kai-paidi-4

Ένα σημείο που χρήζει προσοχής, στην περίπτωση που οι γονείς επιλέξουν το παιδί τους να ακολουθήσει μία τέτοια διατροφή, είναι η μετάβαση μετά το πέρας της νηστείας στις προηγούμενες διατροφικές συνήθειες.

Αυτό σημαίνει πως απαιτείται μία ομαλή μετάβαση και προσαρμογή, καθώς παραδοσιακά η Κυριακή του Πάσχα και οι επόμενες ημέρες συνοδεύονται από αρνί, αυγά, τσουρέκι και πολλά γλυκά.