Το φθινόπωρο μπήκε στον τελευταίο του μήνα, αλλά τα υδροπλάνα δεν έχουν πετάξει ακόμα στην Ελλάδα, παρότι οι προβλέψεις του καλοκαιριού είχαν αναφέρει ότι αυτό θα μπορούσε να συμβεί μέσα στον περασμένο Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο.

Οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο και γενικώς έχουν δείξει μεγάλη υπομονή αντιμετωπίζοντας σε βάθος σχεδόν μιας δεκαετίας πολλά και ποικίλα προβλήματα και εμπόδια, αισιοδοξούν ότι η επιτάχυνση των ρυθμών αδειοδότησης και κατασκευής υδατοδρομίων στην χώρα θα βοηθήσει έτσι ώστε να μην χαθεί άλλη σεζόν.

Το καλό νέο είναι ότι παρά τις καθυστερήσεις υπάρχουν πλέον εξελίξεις οι οποίες διατηρούν ενεργό το επενδυτικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον και από το εξωτερικό.

Στελέχη εταιρειών της συγκεκριμένης αγοράς επιβεβαιώνουν μάλιστα την αποκάλυψη του newmoney σχετικά με την πρόθεση του leader στον τομέα των υδροπλάνων παγκοσμίως με στόλο 60+ αεροσκαφών, της Trans Maldivian Airways, να δραστηριοποιηθεί μελλοντικά στην Ελλάδα ως προς το πτητικό έργο, υπό προϋποθέσεις.

«Έχουμε προχωρήσει σε αρκετές περιπτώσεις την διαδικασία των αδειοδοτήσεων, κατασκευάζονται υδατοδρόμια και εισέρχονται επενδυτές στον κλάδο. Το πιο πρόσφατο θετικό στοιχείο είναι ότι η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο, η Trans Maldivian από τις Μαλδίβες, ενδιαφέρεται να έρθει στην Ελλάδα και να επιχειρεί στα ελληνικά νησιά», ήταν τα λόγια του προέδρου και CEO της Hellenic Seaplanes, Νικόλα Χαραλάμπους, σε τηλεοπτική εκπομπή.

Σε άλλη τοποθέτησή του ο κ.Χαραλάμπους συμφώνησε με την άποψη ότι το project διανύει μια φάση ωρίμανσης και απαντώντας σε ερώτηση για το χρονοδιάγραμμα της έναρξης των πτήσεων ανέφερε πως «με τα σημερινά δεδομένα, χωρίς να υπάρξουν άλλες εκπλήξεις, θεωρούμε ότι η θερινή τουριστική περίοδος του 2023 θα έχει υδροπλάνα, ενώ πριν το Πάσχα θα αρχίσουμε να κάνουμε τις παρθενικές (σ.σ. πιλοτικές) πτήσεις».

Όπως είχε γράψει το newmoney, τεχνικό κλιμάκιο της Trans Maldivian Airways είχε ταξιδέψει την Άνοιξη στην Ελλάδα και επιθεώρησε ένα από τα λίγα πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια της χώρας, αυτό της Κέρκυρας, προκειμένου οι ιθύνοντές της να τσεκάρουν τις εγκαταστάσεις και να αποκτήσουν μια εικόνα της προσπάθειας που γίνεται στο κομμάτι της ανάπτυξης των υποδομών για το νέο μεταφορικό μέσο. Επίσης, είχαν πραγματοποιηθεί διερευνητικές επαφές και με αρμοδίους φορείς.

Τι «σκανάρει» η Trans Maldivian Airways, πριν λάβει τις οριστικές αποφάσεις της;

Τα αυτονόητα: Το πότε θα είναι έτοιμο ένα βιώσιμο δίκτυο υδατοδρομίων στην Ελλάδα, την ποιότητά του και βέβαια με ποιους όρους, οικονομικούς και επιχειρηματικούς, θα μπορούσε μια ξένη εταιρεία να επενδύσει σε ένα τέτοιο εγχείρημα. Το όνομά της συζητείται πλέον ανοικτά, μέχρι τουλάχιστον να τολμήσει το επόμενο βήμα της.

Επενδυτικό ενδιαφέρον

Η Trans Maldivian Airways δεν απέφυγε τις ισχυρές αναταράξεις από την «καταιγίδα» της πανδημίας και τους μήνες των μεγάλων περιορισμών σε ταξίδια και μετακινήσεις είδε τον στόλο της να… καθηλώνεται στο νερό.

Από πέρσι επιδιώκει ένα καθολικό restart, με την επέκταση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της.

Παλαιότερα ανήκε στην Blackstone Group, πουλήθηκε στην Bain Capital και πέρσι πέρασε στα χέρια της Carlyle Group, με ένα deal το οποίο συνοδεύτηκε από μια αναδιάρθρωση χρεών.

Τον Ιούλιο του 2022 ξένα media έφεραν στο φως σενάρια πιθανής νέας πώλησης της εταιρείας με τίμημα που θα κυμαινόταν μεταξύ 500 και 700 εκατ. δολ.

Όση, δηλαδή και η αποτίμησή της από την Carlyle και τους συνεπενδυτές της, King Street Capital Management και Davidson Kempner Capital Management.

Οι ίδιες πληροφορίες ήθελαν άλλες εταιρείες του κλάδου και επενδυτικά κεφάλαια να έχουν δείξει ένα προκαταρκτικό ενδιαφέρον για την εξαγορά της Trans Maldivian, η οποία μεταφέρει από και προς 80 νησιωτικά θέρετρα πάνω από 1 εκατομμύριο επιβάτες κάθε χρόνο.

Τα 86 υδατοδρόμια

Ο αρχικός προγραμματισμός των εταιρειών οι οποίες δίνουν ήδη το παρών στον εκκολαπτόμενο για την Ελλάδα κλάδο των υδροπλάνων θέτει ως στόχο την σύσταση ενός δικτύου αποτελούμενου από 100 έως 150 υδατοδρόμια (ή υδάτινα πεδία) σε όλη την επικράτεια, σε λιμάνια, μαρίνες, λίμνες ή και resorts, στο 100% της ανάπτυξής του.

Υπολογίζεται ότι για 86 από αυτά έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες και βρίσκονται σε διάφορα στάδια, αν και έτοιμα για λειτουργία θεωρούνται μόνο 3 (αυτά σε Παξούς, Πάτρα και Κέρκυρα), με την πρόβλεψη πάντως ότι θα ακολουθήσουν σύντομα και άλλα.

Στις εξελίξεις των ημερών, προστέθηκαν και αυτές που αφορούν την παραχώρηση χρήσης χερσαίου χώρου και την άδεια ίδρυσης του χωροθετημένου υδατοδρομίου στο λιμάνι της Καλαμάτας, το οποίο εκτιμάται ότι θα ενσωματωθεί στο δίκτυο τον Μάρτιο του 2023 και θα είναι σε θέση να υποδεχθεί υδροπλάνα.

(Ανάδοχος αναδείχθηκε από τον αντίστοιχο πλειοδοτικό διαγωνισμό η εταιρεία Υδατοδρόμιο Καλαμάτας ΙΚΕ, που κατέθεσε τη μοναδική προσφορά και είναι συμφερόντων της Hellenic Seaplanes).

Σε αυτό το timing, παραμένουν «σε φάση αναμονής» επενδύσεις που θα μπορούσαν να φτάσουν τα 450 εκατ. ευρώ. Η Hellenic Seaplanes έχει έναν προϋπολογισμό 200-250 εκατ. ευρώ για την συμμετοχή της στην κατασκευή υδατοδρομίων και την αγορά 20 και πλέον αμφίβιων αεροσκαφών εντός πενταετίας. Και άλλα 190-200 εκατ. ευρώ οι Grecian Air Seaplanes και Ελληνικά Υδατοδρόμια που έχουν κοινούς μετόχους, για τους ίδιους σκοπούς (η μεν θα αναλάβει το πτητικό έργο, η δε εξειδικεύεται στην μελέτη, κατασκευή, αδειοδότηση και λειτουργία υδατοδρομίων). Εφόσον εισέλθουν και άλλοι «παίκτες» στην ελληνική αγορά, το ποσό σαφώς θα αυξηθεί.

Οι νέες προκλήσεις

Οι επιχειρηματίες του κλάδου αποδίδουν τις καθυστερήσεις των προηγούμενων ετών σε αιτίες όπως η γραφειοκρατία, η οικονομική κρίση, η πανδημία, αλλά και η έλλειψη, ίσως, της απαιτούμενης πολιτικής βούλησης, σε αντίθεση με ότι ισχύει σήμερα.

Με βάση τον σχεδιασμό των εταιρειών η μεν Hellenic Seaplanes είχε δηλώσει ότι προγραμματίζει να αρχίσει τα δρομολόγια της από τα υδατοδρόμια Αθήνας, Τήνου, Πάτμου και Σίφνου, η δε Grecian Air Seaplanes από αυτά των νησιών του Ιονίου.

Οι νέες προκλήσεις για τον κλάδο είναι η ενεργειακή κρίση και η αύξηση του κόστους των καυσίμων που αναπόφευκτα επηρεάζουν τις τιμές των εισιτηρίων των επιβατών για τα υδροπλάνα και αυτή των υλικών κατασκευής των υδατοδρομίων. Μοιραία, όπως όλοι έτσι και τα στελέχη αυτού περιμένουν «να καταλαγιάσει η μπόρα».

Επαναλαμβάνουν, ωστόσο, ότι το νέο project θα εισφέρει σημαντικά έσοδα και πολλές νέες θέσεις εργασίας στην οικονομία, ειδικότερα αν μπει σε ετήσια βάση λειτουργίας και συνδυασθεί με τον χειμερινό τουρισμό. Επιπλέον, τα υδροπλάνα/υδατοδρόμια θα προσφέρουν ευκαιρίες για συνέργειες με άλλους κλάδους (π.χ. την κρουαζιέρα), αλλά και πνοή στα απομακρυσμένα και σχεδόν αποκλεισμένα νησιά, μέσω της διασύνδεσής τους με την υπόλοιπη Ελλάδα.

NEWMONEY