PHOTO START

Πριν απο μία ώρα περίπου ελλιμενίστηκαν στο λιμάνι της Κέρκυρας η φρεγάτα “Ύδρα” και το αρματαγωγό πλοίο “Προμηθέας” σε προγραμματισμένο ταξίδι με σκοπο την εκπαίδευση των ναυτικών δοκίμων.

Φρεγάτα ΥΔΡΑ

Η Φρεγάτα Ύδρα είναι το πέμπτο πλοίο που φέρει αυτό το όνομα στην ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού. Είναι φρεγάτα γερμανικής κατασκευής τύπου ΜΕΚΟ 200 ΗΝ. Είναι η πρώτη φρεγάτα του τύπου και καθελκύθηκε στο Αμβούργο της Γερμανίας τον Ιούνιο του 1991 και παραδόθηκε στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό τον Οκτώβριο του 1992.

Το όνομα του πλοίου προέρχεται από το νησί ΥΔΡΑ. Η Ύδρα κατά την διάρκεια της επαναστάσεως του 1821 διέθεσε τον αξιόλογο στόλο της αποτελούμενο από ελαφριά ιστιοπλοϊκά σκάφη, κάτω από την ηγεσία χαρισματικών Υδραίων Ναυάρχων όπως ο Ανδρέας Μιαούλης που έπαιξε σημαντικό ρόλο στον αγώνα των Ελλήνων για την ελευθερία εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Το πρώτο πλοίο ήταν κορβέτα (ιστιοφόρο) με 26 κανόνια που εντάχθηκε στο στόλο το 1830. Το δεύτερο πλοίο ήταν μία ατμοκίνητη κανονιοφόρος 433 τόνων που ναυπηγήθηκε στο Blackwall της Αγγλίας το 1881. Ο εξοπλισμός του αποτελούταν από ένα πυροβόλο KRUPP 270mm/30 και ένα πυροβόλο ταχείας βολής.

Το πλοίο παρέμεινε στο δυναμικό του στόλου με αυτό το όνομα μέχρι το 1889. Το τρίτο πλοίο στη σειρά ήταν το καταδρομικό Ύδρα με εκτόπισμα 4900 τόνων ναυπηγημένο στο St. Naraire της Γαλλίας μεταξύ των ετών 1887-1889. Το 1897 συμμετείχε στις επιχειρήσεις προστασίας του Χριστιανικού πληθυσμού της Κρήτης από τους Τούρκους και μετά από αυτό υποστήριξε το Ελληνικό πεζικό που έκανε απόβαση στον όρμο του Σελήνου. Συμμετείχε επίσης στις Ναυτικές επιχειρήσεις του 1897 και στους πολέμους του 1912-1913.

Παροπλίστηκε το 1918. Από το 1922 έως το 1929 χρησιμοποιήθηκε ως Σχολή Πυροβολικού. Το τέταρτο πλοίο με το όνομα αυτό, ήταν το Αντιτορπιλικό Ύδρα με εκτόπισμα 1350 τόνους και 40 κόμβους μέγιστη ταχύτητα. Ναυπηγήθηκε στην Ιταλία και εντάχθηκε στο Πολεμικό Ναυτικό το 1933.

Συμμετείχε στις Ναυτικές Επιχειρήσεις του πολέμου 1940-41 και στην πρώτη επίθεση στα στενά του ΟΤΡΑΝΤΟ (14-15 Νοεμβρίου 1940). Το πλοίο βυθίστηκε στις 22 Απριλίου του 1941 κατά την διάρκεια μιας αεροπορικής επίθεσης στην περιοχή της νήσου Λαγούσα στον Σαρωνικό Κόλπο, συμπαρασύροντας στον υγρό του τάφο τον Κυβερνήτη του Αντιπλοίαρχο Θ. ΠΕΖΟΠΟΥΛΟ και άλλα 41 μέλη του πληρώματος του.

Αρματαγωγο “Προμηθεύς”

Το «Προμηθεύς» ανέλαβε υπηρεσία ως πλοίο γενικής υποστήριξης του ελληνικού στόλου και πήρε, για το λόγο αυτό, το όνομα του μυθικού Προμηθέα. Οι δυνατότητες υποστηρίξεως του πλοίου είναι ιδιαίτερα σημαντικές και μεγάλης εμβέλειας. Περιλαμβάνουν τον εν πλω ανεφοδιασμό του ελληνικού στόλου ή άλλων συμμαχικών πλοίων (μέχρι δύο πλοίων ταυτοχρόνως) με πετρέλαιο Diesel F-76, καύσιμο Ε/Π JP-5, πυρομαχικά, κατευθυνόμενα βλήματα, τορπίλες, κρίσιμα αμοιβά υλικά, λιπαντικά, νερό και τρόφιμα. Επίσης είναι δυνατή η χρήση του και ως Πλοίο Διοικήσεως, ενώ διαθέτει προστασία για εκτέλεση επιχειρήσεων σε ραδιοβιοχημικό περιβάλλον. Ιδιαίτερης σημασίας είναι η πλήρης θεραπευτική μονάδα του πλοίου (περίθαλψη ρόλου 2Ε), που είναι εξοπλισμένη με χειρουργείο μονάδα εντατικής θεραπείας, θάλαμο ασθενών ακτινολογικό και μικροβιολογικό εργαστήριο και οδοντιατρείο.

Το «Προμηθεύς» στο λιμάνι της Μάλαγα

Παράλληλα, το πλοίο «Προμηθεύς» έχει δυνατότητα συνδρομής των υπηρεσιών πολιτικής προστασίας σε περιπτώσεις ανθρωπιστικών καταστροφών και καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης (πλημμύρες, σεισμοί, κ.λπ.). Για το σκοπό αυτό διαθέτει επιπλέον ενδιαιτήσεις για παροχή καταλύματος στον πληθυσμό των πληγέντων περιοχών, δύναται να παρέχει ηλεκτρική ενέργεια σε καταυλισμούς προσφύγων και τέλος να τους εφοδιάσει με τρόφιμα, ρουχισμό και άλλη ανθρωπιστική βοήθεια (φορτίο το οποίο μπορεί να μεταφέρει σε ένα εμπορευματοκιβώτιο των 20 κπ). Το εκτόπισμα του πλοίου είναι 13.400 τόννοι με πλήρη φόρτο, με φορτίο 5.700 m3 ντίζελ, 1.500 m3 καύσιμο JP-5, 190 τόννους νερό, 20 τόννους ανταλλακτικών, 30 τόννους λιπαντικών σε βαρέλια, και έως 12 εμπορευματοκιβώτια.

Μ ε πληροφορίες απο Πολεμικο Ναυτικό, Wikipedia