Μετά την ακύρωση πέρυσι των με προσωπική παρουσία εκδηλώσεων, το Σικάγο πριν από λίγες βδομάδες φιλοξένησε για μια ακόμη φορά το γνωστό μουσικό φεστιβάλ, συγκεντρώνοντας πάνω από 385.000 άτομα. Πολλοί φοβήθηκαν ότι τα μεγάλα διασκεδάζοντα ​​πλήθη θα μπορούσαν να προκαλέσουν μια υπερ-διασπορά του κορωνοϊού. Αλλά το φεστιβάλ ζητούσε για την είσοδο απόδειξη εμβολιασμού ή αρνητικό τεστ Covid και απαιτούσε μάσκα μετά την είσοδο. Και πολύ λίγοι άνθρωποι φαίνεται να μολύνθηκαν.

Τι μας λέει αυτό; Ότι η επιστροφή στη λίγο -πολύ φυσιολογική ζωή και τις απολαύσεις τις οποίες πολλοί περίμεναν ότι θα έφερναν τα εμβόλια για την πανδημία θα μπορούσε να έχει συμβεί στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο λόγος για τον οποίο δεν συνέβη – ο λόγος για τον οποίο ζούμε ακόμη με τον φόβο και με τα νοσοκομεία σε μεγάλο μέρος του Νότου να πλησιάζουν το σημείο κρίσης – είναι ότι αρκετά άτομα δεν έχουν εμβολιαστεί και δεν φοράνε μάσκες.

Είναι πιθανό να κατανοούμε μερικούς από τους μη εμβολιασμένους, ειδικά τους εργαζόμενους που δυσκολεύονται να πάρουν άδεια να κάνουν το εμβόλιο και ανησυχούν μήπως χάσουν κάποια μέρα λόγω παρενεργειών. Αλλά υπάρχει πολύ λιγότερη δικαιολογία για εκείνους που αρνούνται να κάνουν το εμβόλιο ή να φορέσουν μάσκα για πολιτιστικούς ή ιδεολογικούς λόγους.

Λοιπόν, πώς νιώθετε για τους αντι-εμβολιαστές; Είμαι θυμωμένος για τις κλόουν-φάρσες τους, παρόλο που μπορώ να δουλεύω από το σπίτι και δεν έχω παιδιά σχολικής ηλικίας. Και υποψιάζομαι ότι πολλοί Αμερικανοί συμμερίζονται αυτόν τον θυμό.

Το ερώτημα είναι αν αυτός ο εντελώς δικαιολογημένος θυμός – ονομάστε τον οργή των υπευθύνων – θα έχει πολιτικό αντίκτυπο και αν οι πολιτικοί ηγέτες θα υπερασπιστούν τα συμφέροντα των Αμερικανών οι οποίοι προσπαθούν να κάνουν το σωστό, αλλά των οποίων η ζωή διαταράσσεται και κινδυνεύει ένεκα αυτών οι οποίοι δεν πράττουν το σωστό.

Για να πούμε λοιπόν αυτό το οποίο πρέπει να είναι προφανές, ο εμβολιασμός και η χρήση μάσκας σε δημόσιους χώρους δεν είναι «προσωπικές επιλογές». Όταν απορρίπτεις το εμβόλιο ή την μάσκα, αυξάνεις τον κίνδυνο να κολλήσω εγώ μια δυνητικά θανατηφόρα ή εκφυλιστική ασθένεια και επίσης βοηθάς να διαιωνιστεί το κοινωνικό και οικονομικό κόστος της πανδημίας. Με μια πολύ ουσιαστική έννοια, η ανεύθυνη μειοψηφία στερεί από εμάς τους υπόλοιπους την ζωή, την ελευθερία και την αναζήτηση της ευτυχίας.

Επιπλέον, για να πούμε κάτι που πρέπει επίσης να είναι προφανές, όσοι ισχυρίζονται ότι η αντίθεσή τους στα μέτρα δημόσιας υγείας αφορά την προστασία της «ελευθερίας» δεν είναι ειλικρινείς.

Είναι σαφές ότι το πιο αξιοσημείωτο γεγονός, από τότε που οι μάσκες έγιναν ένα ζήτημα πολιτιστικού πολέμου, είναι ότι πολλοί αντίπαλοι της υποχρεωτικής μάσκας δεν απαιτούν απλώς το δικαίωμα να την πετάξουν – θέλουν να εμποδίσουν τους άλλους να ενεργούν υπεύθυνα. Ο Tucker Carlson κάλεσε τους viewers (θεατές-ακόλουθους) του να αντιμετωπίζουν εχθρικά τα άτομα τα οποία συναντούν να φοράνε μάσκες, ενώ υπάρχουν και διάσπαρτες αναφορές για βίαιες επιθέσεις εναντίον ανθρώπων που φορούν μάσκα.

Επίσης, είναι εντυπωσιακό το πόσο γρήγορα οι υποτιθέμενες συντηρητικές αρχές εγκαταλείφθηκαν, εκεί ακριβώς όπου η τήρηση αυτών των αρχών θα βοηθούσε παρά θα έβλαπτε τις προσπάθειες περιορισμού της πανδημίας.

Για δεκαετίες, οι συντηρητικοί επιμένουν ότι οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων πρέπει να έχουν το δικαίωμα να κάνουν όπως αυτοί θέλουν – να προσλαμβάνουν και να απολύουν κατά βούληση, να αρνούνται την υπηρεσία σε όποιον θέλουν. Ωστόσο, εδώ έχουμε τον Abbott να απειλεί να αποσύρει τις άδειες των εστιατορίων που ζητούν απόδειξη εμβολιασμού, ακόμα και όταν το Τέξας ξεμένει από κλίνες εντατικής.

Oι φίλοι του Covid-19 δεν έχουν κίνητρο την αγάπη για την ελευθερία. Θα μπορούσα να εισφέρω κάποιες υποθέσεις σχετικά με τα πραγματικά τους κίνητρα, αλλά η κατανόηση τού τι κινεί αυτούς τους ανθρώπους είναι λιγότερο σημαντική από την κατανόηση του πόσο κακό αυτοί κάνουν. Αυτό γίνεται πολλαπλά πιο σοβαρό για τους πολιτικούς που παίζουν κυνικά παιγνίδια με το πλήθος των αντιεμβολιαστών.

Λοιπόν, νομίζω ότι επίσης η πλειοψηφία υπέρ της δημόσιας υγείας αρχίζει να θυμώνει όλο και περισσότερο, και δικαίως. Απλώς δεν έχει αρκετά ισχυρή φωνή – και πολύ λίγοι πολιτικοί έχουν προσπαθήσει να αξιοποιήσουν αυτή τη δίκαιη οργή.

Ήρθε λοιπόν η ώρα να σταματήσουμε να είμαστε διστακτικοί. Να καταγγείλουμε την καταστροφική συμπεριφορά για αυτό που είναι. Κάτι τέτοιο μπορεί να κάνει κάποιους ανθρώπους να αισθάνονται ότι περιφρονούνται. Ξέρεις όμως τι; Τα συναισθήματά σας δεν σας δίνουν το δικαίωμα να καταστρέψετε τη ζωή άλλων

The New York Times, Aug. 19, 2021

Paul Krugman

The Quiet Rage of the Responsible

After canceling in-person events last year, a few weeks ago Chicago once again hosted the long-running music festival, drawing more than 385,000 people. Many feared that the huge, raucous crowds could produce a coronavirus superspreader event. But the festival required proof of vaccination or a negative Covid test for entry, and it introduced indoor mask requirements. And very few people appear to have been infected.

What does this tell us? That the return to more or less normal life and its pleasures many expected Covid vaccines to deliver could have happened in the United States. The reason it hasn’t — the reason we are instead still living in fear, with hospitals in much of the South nearing breaking point — is that not enough people have been vaccinated and not enough people are wearing masks.

It’s possible to have sympathy for some of the unvaccinated, especially workers who find it hard to take time off to get a shot and are worried about losing a day to aftereffects. But there’s much less excuse for those who refuse to get their shots or wear masks for cultural or ideological reasons.

So how do you feel about anti-vaxxers and anti-maskers? I’m angry about their antics, even though I’m able to work from home and don’t have school-age children. And I suspect that many Americans share that anger.

The question is whether this entirely justified anger — call it the rage of the responsible — will have a political impact, whether leaders will stand up for the interests of Americans who are trying to do the right thing but whose lives are being disrupted and endangered by those who aren’t.

To say what should be obvious, getting vaccinated and wearing a mask in public spaces aren’t “personal choices.” When you reject your shots or refuse to mask up, you’re increasing my risk of catching a potentially deadly or disabling disease, and also helping to perpetuate the social and economic costs of the pandemic. In a very real sense, the irresponsible minority is depriving the rest of us of life, liberty and the pursuit of happiness.

Furthermore, to say something that should also be obvious, those claiming that their opposition to public health measures is about protecting “freedom” aren’t being honest.

Most notably, ever since masks became a front in the culture war it has been clear that many opponents of mask mandates aren’t merely demanding the right to go unmasked themselves — they want to stop others from acting responsibly. Tucker Carlson has called on his viewers to confront people they encounter who are wearing masks, and there have been scattered reports of violent attacks on mask-wearers.

Also, it’s striking how quickly supposed conservative principles have been abandoned wherever honoring those principles would help rather than hurt attempts to contain the pandemic.

For decades, conservatives have insisted that business owners should have the right to do as they please — to hire and fire at will, to deny service to whomever they choose. Yet here we have Abbott threatening to pull the licenses of restaurants that ask for proof of vaccination, even as Texas runs out of I.C.U. beds.

Τhe friends of Covid-19 aren’t motivated by love of freedom. I could offer some hypotheses about their real motives, but understanding what’s driving these people is less important than understanding how much harm they’re doing. That goes double for politicians who are cynically playing to the anti-vax, anti-mask crowd.

Well, I think the pro-public health majority is also getting increasingly angry, and rightly so. It just hasn’t been vocal enough — and too few politicians have sought to tap into this righteous rage.

So it’s time to stop being diffident and call out destructive behavior for what it is. Doing so may make some people feel that they’re being looked down on. But you know what? Your feelings don’t give you the right to ruin other people’s lives.